AXEL EINAR HJORT Stilikon från 1930-talets NK

Formgivaren Axel Einar Hjort har de senaste åren gjort succé på de stora kvalitetsauktionerna. Hans möbler för NK är idag högt efterfrågade och når svindlande priser i Sverige och utomlands. Med stil, exklusivitet och kvalitet som ledord, håller möblerna än idag.

Armlänstol Typenco av svärtad björk och sits av rottingflätning, Nordiska Kompaniet 1931, märkt NK R 35412-C 27132. Slutpris 7500 kr (Up 6-8000) våren 2006.

Det finns inte mycket skrivet om den skicklige formgivaren Axel Einar Hjort (1888-1959), men av den ringa litteratur som ?nns, framgår att han hade en lång meritförteckning. Hjort hade arbetat både i snickarverkstad, tapetserarverkstad och på ritkontor innan han sökte sig till Högre Konst­industriella avdelningen på Tekniska skolan (motsvarande dagens Konstfack) för att utbilda sig. Efter studierna var han anställd vid en rad möbelfabriker, bland annat i Norrköping och Mariefred, vilket var en värdefull praktisk erfarenhet när han 1923 blev föreståndare för monteringsbyrån på Göteborgsutställningen. Året därpå startade han sedan ett eget företag som han drev i tre och ett halvt år. Men det var först när Hjort ?ck tjänsten som chefsarkitekt på Nordiska Kompaniets (NK:s) möbelkontor 1927, som han på allvar klev in i rampljuset. NK:s möbelkontor var en stor och dominerande institution, det var därför ett mycket prestigefullt uppdrag som den då nästan 40-årige Hjort erhöll.

Nordiska Kompaniet (NK) har betytt mycket för svensk möbelhistoria. NK:s chef, Josef Sachs, var mån om att det skulle vara ett varuhus i tiden och såg till att NK:s möbler fanns representerade på internationella utställningar. Varje chef på NK:s möbelavdelning satte sin prägel på produktionen. Under de elva år Axel Einar Hjort var verksam på NK, deltog man i flera viktiga utställningar, bland annat på världsutställningen i Barcelona 1929 och på Stockholmsutställningen 1930. För båda utställningarna spelade NK och Hjort en viktig roll, med möbler som stod för exklusivitet, kvalitet och ett individuellt utvecklat formspråk.

Exklusivt i Barcelona

Axel Einar Hjorts praktskåp Louis från 1928 är den 1900-talsmöbel som nått det högsta priset någonsin på auktion i Sverige. Det ställdes ut på världs­utställningen i Barcelona och var sannolikt den svenska avdelningens huvudnummer. Skåpet är brickmärkt AB NORDISKA KOMPANIET R 33244- C 11296. Längd 125 cm. Såldes för 1150000 kr (Bu 150-200000) våren 2002.

På världsutställningen i Barcelona 1929 visade NK sina möbler, dels i Svenska Paviljongen och dels i Palazzo Victoris Eugenia, belägen i ena änden av Avenida de America och uppförd särskilt till de ut­­ländska utställarna. Axel Einar Hjort ansvarade för den svenska utställningen. NK hade en synnerligen påkostad monter. Den upptog nära 300 kvadratmeter och ritningen var utförd av Hjort i den vågade och exklusiva stil som man så starkt förknippar med honom. Golvet var täckt av djupsvart korkmatta och väggarna - som bestod av sammansättbara skivor - var krackeleringsbemålade i djupt blågrått. Möblerna gick i grått, lackrött, grönt och guld och mattorna kontrasterade i lackrött och koboltblått.

Några av de möbler som Hjort ställde ut på världsutställningen 1929 har under de senaste åren kommit ut på auktion och för en kortare period återigen blivit synliga för allmänheten. Praktskåpet Louis är ett bevis på Hjorts svaghet för exklusiva material, tillverkat av makassarebenholts, bullerträ och päronträ. Den stiliserade intarsiadekoren återfinns även på dörrparets insida och den försilvrade benställningen är gjord av grönpatinerat stål. Stilen talar fortfarande 20-talsklassicismens språk, men med inslag från den på kontinenten alltmer populära art décon. Praktskåpets proveniens från Torsten Krüger understryker NK:s högborgerliga framtoning och vittnar om att det inte var vem som helst som hade möjlighet att beställa ett sådant skåp.

Samma år formgav Hjort ett annat praktskåp för NK som också ställdes ut på världsutställningen i Barcelona. Även här återfinns de exklusiva träslagen; makassarebenholts, turkisk platanrot och valnöt i kombination med försilvrat stål. Dörr­parets insida är försedd med stiliserad intarsiadekor med 20-talsklassicistiska inslag.

Hallmöbel med spegel, fanerad med björk och med draghandtag av metall. Höjd 170 cm. Sannolikt från tidigt 1930-tal. Såldes för 15000 kr (SAV 10-12000) hösten 2005.

Hjort skapade ett eget formspråk där han djärvt blandade material; olika träslag med försilvrad metall och starka färger såsom rött, blått och guld. Han har beskrivits som klassicist och modernist på en och samma gång. Idag är det ett utmärkande drag för den stil som kallas art déco, men som vid den här tiden inte alltid så positivt kallades pseudo-funktionalism.

Funkis till Stockholmsutställningen
På Stockholmsutställningen 1930 introducerades funktionalismen i Sverige. I utställningen exponerades alla slags hem och inredningar och NK deltog med inte mindre än tolv olika interiörer med arkitektritade möbler; både exklusiva, högst arbetade möbler och enkla furumöbler. På utställningen möttes Hjorts förkärlek för exklusiva material av stark kritik. Många hade svårt att acceptera NK:s lyxiga och elitistiska framtoning. En av funktionalismens hörnstenar var att föra ut budskapet om det nya moderna levernet - inte bara till en liten klick, utan till alla. De exklusiva interiörerna visades i Hallen för rumsinredningar och där ställde även Carl Bergsten, Carl Hörvik, Sigurd Lewerentz och Carl Malmsten ut.

Hjort representerades bland annat av ett biblioteksbord som han formgivit året före utställningen och låtit tillverka av de finaste träslag; syko­mor, ebenholts, med stiliserad intarsiadekor av zebranomahogny, jakaranda och oliv. Biblioteks­bordet finns avbildat på helsida i tidskriften Boet samma år. På samma sida återfinns ett annat av Hjorts praktskåp med väl utarbetad intarsiadekor. Det ställdes också ut på Stockholmsutställningen och har även det varit ute på auktion. I en artikel i Svenska slöjdföreningens tidskrift Form skriver en journalist om Hjort: "i sitt flåsande jäkt efter le dernier cri bildade dessa inredningar en tragi­komisk karikatyr på modern formsträvan och hedra varken firman (NK) eller utställningen". Det var hårda ord som delvis speglade den samtida inställningen. Mer i den allmänna smaken föll stolen Funkis, som formgavs inför utställningen och som också har varit ute på auktion många gånger.

30-talets serietillverkade möbler

Soffbordet Corall av björk och svärtad björk serie- tillverkades av NK 1934. Skyltmärkt R 37780-C 31538. Höjd 55 cm. Såldes för 6000 kr (SAV 8-10000) våren 2006.

Hjort är inte bara känd för sina exklusiva möbler. I hans produktion finns även serietillverkade möbler. Dessa visades bland annat på Svenska Slöjd­föreningens propagandautställning Det moderna hemmet i Ålsten, Bromma 1933, där NK stod för inredningen i en av de identiskt lika villorna. De serietillverkade möblerna bär namn som Typenco, Sibylla, Record och Corall. På NK marknadsförde man dem med orden "stil, prisbillighet och kvalitet". De serietillverkade möblerna är givetvis enklare till material, form och utförande, jämfört med Hjorts exklusivare möbler. Likväl är de bärare av Hjorts högst individuella formspråk med en klart uttalad stringens, och fortfarande utan att helt falla inom den funktionalistiska ramen.

Efter drygt ett decennium slutade Hjort på NK 1938. Försäljningen hade gått trögt en tid. Hans möbler var alltför kostsamma att tillverka, vilket fick till följd att försäljningssiffrorna inte motsvarade varuhusledningens förväntningar.

Axel Einar Hjort på auktion

Högklassigt från Barcelonautställningen Paret karmstolar av jakaranda med brun skinnklädsel, formgavs av Hjort för NK 1928 och ställdes ut i Barcelona 1929. Skyltmärkta AB NORDISKA KOMPANIET R 33671 C 21433. Slutpris 87000 kr (SAV 50-60000) våren 2006.

Intresset för Axel Einar Hjorts möbler ökar konstant på auktion och hans namn nämns alltid med stor beundran och ett visst skimmer. Men art décon som stil fick aldrig fäste på riktigt i Sverige och det är möjligt att det ännu avspeglar sig i intresset för Hjorts möbler. Fortfarande är det fler utlänningar som förstår att uppskatta hans möbelkonst. Dock är det tydligt att det de senaste åren har funnits ett allt större intresse för 1920- och 30-talsmöbler, vilket avspeglar sig i den stigande prisbilden. Axel Einar Hjort är en av de mest intressanta svenska formgivarna från 1900-talets första hälft. Hans individuella formspråk, sinne för olika material och hans höga kvalitetstänkande är minst lika påtagligt nu som då.
Text: Sofia Rudling Silfverstolpe

Prova 3 nr av Antikvärlden för 99 kr!

Fyll i formuläret nedan för att beställa en prenumeration på Antikvärlden.
*Namn: 
*Adress: 
*Postadress: 
*Telefon: 
*Din E-post:  


Just nu 1024 objekt

 
Annons Pil ner



Annons Pil upp