Här hittade Evert Lundquist ljuset

Nedanför Kina slott i Drottningholm ligger ett gammalt elverk som under lång tid var Evert Lundquists målarateljé. Byggnaden är nu museum och visas sommartid för besökare. Märta Holkers tar oss med till denna orörda pärla och ger oss en inblick i ett färgskimrande konstnärskap.

På väggarna hänger skisser och målningar, och i ett hörn förvarade konstnären färger och rekvisita. Från balkongen hänger affischen för Evert Lundqvist-utställningen på Moderna Museet 1974. Foto: Lars Hallén

Evert Lundquist (1904­-1994) hör till efterkrigstidens mest uppskattade konstnärer, hyllad för sina mäktiga målningar med motiv som ser ut att vara skulpterade i skimrande färgmassor. Han var en kraftfull målare som arbetade med tidlösa vardagliga motiv ­– en spade, stege eller stol – som han byggde upp med tjocka lager av färg. Med åren utvecklade han sitt ljusmättade måleri till stor konst.
Denne gentleman till konstnär växte upp i ett kultiverat borgerligt hem på Tegnérgatan 9 i Stockholm i början av förra seklet. Föräldrarna insåg tidigt att sonen var lästrött men rikt konstnärligt begåvad. De stöttade honom i hans val av yrke och hjälpte honom ekonomiskt så länge de levde.

Urnan, utförd 1958, var med på Evert Lundquists separatutställning på Moderna Museet 1974. Mått 81x65 cm. Klubbad för 230 000 kr på Bukowskis Moderna vårauktion 2008.

Vid nitton års ålder började han på Carl Wilhelmsons målarskola vid Odengatan, inte långt från hemmet, och ett halvår senare for han till Frankrike för att lära känna de stora målarna på Louvren i Paris. Därefter sökte han in på Konstakademien här hemma, där han studerade 1925-­31. Vid trettio år fyllda debuterade han med ett måleri som delvis var inspirerat av Albin Amelins expressiva målarteknik med tjockt pålagda färglager.

Oljemålningen Kärven, 46,5x27 cm. Klubbad för 26 000 kr på Bukowskis Moderna vårauktion 2008.

Stillsamt piprökande målare
Debututställningen 1934 blev uppmärksammad, men endast ett fåtal kritiker förstod sig på den unge debutantens egenart. Vissa konstnärer mognar långsamt och Lundquist hörde till dem. Först på 1950-talet fann han sitt rätta uttryck. Vägen dit var lång och mödosam.

Evert Lundquist var en känslig och sårbar person som i ungdomen drabbades av ett flertal förlamande depressioner. Men trots sitt oroliga inre framstod han alltid som vänligt väluppfostrad och försynt, stillsamt piprökande och prydligt klädd i kostym med skjorta och slips. Det stod en air av tweed och lammull omkring honom. Vännerna kallade honom aldrig för något annat än ”Ludde”.

Oljemålningen Stegen I, utförd på Ven 1952. Mått 112,5x81,5 cm. Klubbad för 500 000 kr på Stockholms Auktionsverks Moderna Kvalitén våren 2008.

1942 hyrde han in sig hos målarkamraten Olle Nyman på Övre gården i Saltsjö-Duvnäs, och året därpå gifte han sig med Ebba Reutercrona. Paret bosatte sig i Nymans vackra 1700-talsgård, och där bodde de ända in på 50-talet. Under den här tiden utvecklades Lundqvist till en storslagen målare och han blev också en viktig gestalt i Saltsjö-Duvnäsgruppen, där flera betydelsefulla konstnärer ingick, såsom Olle Nyman, Staffan Hallström, Roland Kempe och Sixten Lundbohm.

Evert Lundquist var piprökare. På ett bord i ateljén ligger ett tjugotal väl använda snuggor framför en antik kanna och ett bröllopsfoto. Foto: Lars Hallén

Tjocka lager av oljefärg
Hösten 1953 lyckades Lundquist hyra en nedlagd gammal kraftstation i Drottningholms slottspark, där han inredde sin ateljé och han fick också hyra en bostad i ett närbeläget hus i Kanton. Dit flyttade nu Ludde med sin hustru och sina tvillingsöner. Här bodde konstnären med sin familj i resten av sitt liv.

Trädet, en liten oljemålning på duk uppfäst på pannå, 17x21 cm. Utställd på Waldemarsudde 2004. Klubbad våren 2008 på Moderna Kvalitén hos Stockholms Auktionsverk för 39 000 kr.

Hans måleri hade nu funnit sin form. Lundquist murade metodiskt upp sina motiv i tjocka lager av oljefärg som varvades med tunna lasyrer tills målningarna vibrerade av färger och ljus. Motiven framträder i låg relief medan de breda penseldragen avtecknar sig som åsar och dalar i den feta färgmassan.

På staffliet står en av Evert Lundquists sista målningar, som målades när konstnären nästan var blind. Han gick då upp i färg och fick ett helt nytt konstnärligt uttryck, vilket framgår av de stora tavlorna på och vid väggen. Foto: Lars Hallén

1960 utnämndes han till professor vid Konstakademien, och under sina tio år på ”Mejan” blev denne lågmälde konstnär en mycket älskad lärare. Han behöll kontakten med sina elever långt efter det att han hade lämnat skolan.

Sonen Manne är modellen på denna tidiga oljemålning av Lundqvist, daterad 1932. Mått 116x89 cm. Klubbad på Moderna Kvalitén, Stockholms Auktionsverk våren 2008.

Hösten 1974 hedrades den då 70-årige Evert Lundquist med en stor utställning på Moderna Museet, där besökarna fick en samlad bild av hans konstnärskap. Där visades också hans subtila grafik utförd i en gravyrteknik som kallas torrnål ­– en svår teknik där motivet ristas in med en vass nål på kopparplåt. Lundquist var en mycket säker tecknare och grafiker!

De stora bågformade fönstren släppte ibland in alltför mycket solljus, vilket konst­nären dämpade med fiffigt arrangerade gardiner. I ateljén står också flera ärvda gamla stolar i nyrokoko. Foto: Lars Hallén

Friskt måleri på ålderns höst
Lundquist levde länge – ­ han blev nittio år – ­ men det sista decenniet av sitt liv höll han på att förlora synen. Samtidigt förändrades hans färgsyn.

I det här gamla elverket på Drottningholm ligger Evert Lundquists ateljé som idag är museum och ibland visas för allmänheten. Foto: Lars Hallén

Han kunde endast se om han vred huvudet i en viss vinkel, vilket inte hindrade honom från att måla vidare. Under denna period utvecklade han ett nytt måleri som en del kännare betecknar som det friskaste han någonsin åstadkommit. Koloriten blev renare och klarare, penselskriften friare. Detta och ännu mycket mera kan studeras i konstnärens orörda ateljé, som fortfarande ser ut som när Ludde arbetade där. Åk dit och lär känna denne särpräglade målare i hans rätta miljö!
Text: Märta Holkers

Kommentarer

Mats Olsson, - Torsdag 2 september 2010

Köpa av aktuellt exemplar

Mats Olsson

Kommentera artikeln

*Namn:  *E-post (visas inte på sidan): 
 
*Rubrik:  *Vad är 4 + 2 (säkerhetsfråga)?  
*Meddelande: 

Prova 3 nr av Antikvärlden för 99 kr!

Fyll i formuläret nedan för att beställa en prenumeration på Antikvärlden.
*Namn: 
*Adress: 
*Postadress: 
*Telefon: 
*Din E-post:  


Just nu 1044 objekt

 
Annons Pil ner
Beso
Annons Pil upp
Annons Pil ner



Annons Pil upp