Tidlöst och vackert porslin från Mittens Rike

Kinesiskt porslin från olika tidsepoker förekommer i riklig mängd på dagens auktioner. Men hur vet man att det är äkta? Och vad är prisvärt att satsa på? Antonia Berglund, expert på orientaliskt konsthantverk på Bukowskis, ger oss praktiska råd inför köpet.

Antonia Berglund, intendent för orientaliskt konsthantverk på Bukowskis, ger oss praktiska råd inför köpet.

Att få grepp om den kinesiska keramikens historia med sitt mångtusenåriga pärlband av kejsare, dynastier, glasyrer, färger och alla tänkbara former av varianter är ett gigantiskt projekt. Bara tidsperspektivet på ca 8000 år är en tung hemläxa och det besvärliga språket gör inte saken lättare.

Redan 200 år innan vi här i Europa ens hade börjat räkna tiden byggde kineserna projekt som idag ligger i topp på UNESCO:s världsarvslista. Det var den fruktade och illa omtyckte kejsar Qin Shi Huang Di som på 200-talet f Kr började uppföra den väldiga muren och han rundade av sitt liv med den nu så berömda terrakottaarmén nära staden Xian, som upptäcktes och började utforskas arkeologiskt först på 1970-talet. Qins palats var så stort att det tog flera månader för hans samtid att bränna ner det efter hans död.

Ett par hundra år in i vår tideräkning, då vi filar på vår sena järnålder, är det full fart på keramikhandeln mellan länderna kring Östkinesiska sjön; Kina, Vietnam, Japan och Korea, fast ännu har man inte kommit på konsten att göra porslin. Samtidigt öppnas Sidenvägen, en landförbindelse mellan Kina och länderna runt Medelhavet, där varor och idéer mödosamt utbyts på oxkärror och kamelryggar.

Kompaniporslin med förebild från Meissen Ett vackert exempel på kompaniporslin med förebild från Europa. Den naturalistiskt målade smörhönan är tillverkad i Kina under Qianlong (1736-95) med förebild från Meissen . Slutpris 50000 kr (Bu 20000).

Det åtråvärda hårdbrända porslinet börjar tillverkas under Songdynastin (960-1279) då man hittat den lämpliga leran vid berget Kaolin nära staden Jingdezhen i provinsen Jiangxi.

Klassisk är terrinen från Qing dynastin, Qianlong (1736-95) med dekor i underglasyrblått av årstidsblommor och en fohund på locket. De välbevarade hänklarna i form av harhuvuden är särskilt attraktiva och bidrog säkert till slut­prisets 12 000 kr .

Den europeiska handeln med Kina började omkring 1500, då man hade upptäckt sjövägen österut runt Godahoppsudden. Hundra år senare hade ?era Ostindiska kompanier bildats runt om i Europa för attidka handel med Kina och bland annat importera det märkvärdiga porslinet, men också te, siden, kryddor och mycket annat. Inte förrän 1731 får Sverige sitt Ostindiska kompani och året därpå avseglar Fredericus Rex till Kina. En ostindiefarare kunde rymma 150000 till 600000 porslinsföremål och sammanlagt importerades 20 till 30 miljoner porslinspjäser till Sverige under Ostindiska kompaniets storhetstid.

Fascinerande historiska föremål
Antonia Berglund är sedan många år ansvarig för orientaliskt konsthantverk på Bukowskis.

- Jag började arbeta på Bukowskis varumottagning 1975, berättar hon. Men det var omkring 1983-84 då vi fick in ett jättestort mingfat som jag blev biten av det kinesiska porslinet, och på den vägen är det, förklarar Antonia.

- Kinesiskt porslin är fascinerande historiska föremål, otroligt sköna och estetiskt tilltalandemed en klarhet ochenkelhetdär mönstretsmälter ihop med formen så att föremålen svävar. Dekorerna är poetisk enkla, säger Antonia, som nedan ger oss någ­­ra tips om hur man orienterar sig på dagens marknad.

Vilka typer av objekt är mest efterfrågade?
Om vi håller oss till kompanitidens porslin är ovanliga objekt mest efterfrågade. Antonia kan tänka sig att en stor gåsterrin gjord efter en fransk fajansmodell lätt skulle nå upp till en miljon kronor på auktionsmarknaden i Sverige. Likaså att ett par tilltalande mopsar gjorda efter meissenmodell eller bonbonjärer i form av fåglar skulle attrahera den sydeuropeiska marknaden. Generellt kan man säga att ovanliga föremål, gärna i stort format och monterade på brännförgyllda bronsställhar stor efterfrågan och bra prisbild. Föremål för portugisiska och brasilianska marknaden har också höga priser.

Ingen beställning var främmande för de kinesiska porslinsmålarna och deras kunskaper om hur det såg ut i Sverige kan inte ha varit obetydlig. Här ett par muggar med hänklar i kompaniporslin från Qingdynastin, ca 1790 där Furudals bruk vid Ore älv i Dalarna är avbildat i järnrött på liven. Muggarna klubbades på Bukowskis för 330000 kr mot förväntade 40000 kr.

Antonia menar att det inte är särskilt svårt att hitta vackra fat och tallrikar med kinesiska figurer, hovdamer, tjänare och små barn som leker bland kinesiska paviljonger, ochblommande trädpioner befolkar mångaföremål som sedanskulle stilla européernas nyfikenhetpå det främmande, spännande livet i Kina.

Man kan välja att samla på porslin med europeiska figurer i underglasyrblått eller i emaljfärger, fa­­mille verte eller famillerose. Det kan vara religiösa motiv, ofta i grått,som kallas jesuitporslin. Det kan också vara jaktmotiv med hästar och harar eller fiskare utplacerade i ett kinesiskt flodlandskap.

Man kan också samla på kinesiskt imariporslin, som är ganska prisvärt just nu. Det mesta kinesiska imariporslinet är från 1700-talets förra hälft. Färg­skalan som utmärker detta porslin är underglasyrblått i kombination med järnrött med förgyllda dekordetaljer. Namnet Imari är efter japansk förebild.

Vad letar de erfarna samlarna efter?

Vad den kinesiska porslinsmålaren tänkte när han fick uppdraget att måla detta fat, vet vi förstås inte. Att det var något speciellt anade han säkert. Det är i alla fall ett terrinfat från Qianlong (1736-95) i famille rosefärger som på beställarens order försetts med denna märkliga dekor. Detta tycker man om på samlarmarknaden. Utrop 20000 kr och slutpris 300000 kr på Bukowskis.

Erfarna samlareletar efter porslin för den kinesiska marknaden, så kallad chinese taste. Det skall vara något som tilltalat den kinesiska traditionella smaken hos en kejsare. Det kan till exempel vara en femkload drake med vilt uppspärrade ögon och spretande tassar, som på frånsidan har ett sex karaktärers periodmärke. Den ger samlaren en speciell känsla i maggropen - den här är verkligen märke och period. Föremålenfår gärna vara monumentala vaser iklassisk form. Kineserna köper också praktfulla kompaniporslinsobjekt, men de måste vara i toppskick, berättar Börje Forssell på Antik West i Göte­borg, som är specialiserade på orientaliskt porslin. För kinesiska samlare kan kvalitet, skick och utförande väga mycket tyngre än ålder.

Vad är särskilt köpvärt?
Särskilt köpvärt är generellt så kallat flat ware, säger Antonia. Fat och tallrikar som folk nu plockar ner från väggarna. Där kan man botanisera bland olika varianter av dekorer att fästa sig vid, eller varför inte samla ihop en uppsättning att äta på, föreslår Antonia.Här kan en udda uppsättning mattallrikar i olika dekorer vara mycket exotisk - och ett makalöst samtalsämne under måltiden. Gammalt kinesiskt porslin fungerar bra i diskmaskinen, bara man inte använder slipande diskmedel.

Är skador okej?
Priset rasar vid skador och betydande slitage, för­­klarar Antonia.Men ibland kan man bli förvånad över att rejält lagat porslin kan bli mycket dyrt. Då måste det vara en mycket ovanlig pjäs. Det kan till exempel vara ett fat till en speciell terrin som saknas hos två samlare. Gamla funktionella lagningar med silver- eller stålklammer kan ha ett egenintresse och ingå i pjäsen som ett kulturlager.

Hur kan man känna igen kopior?
I Kina har man en tradition att kopieraantikviteter, och man kopierar kopior av kopior.Här talar vi således mer om kopior än om förfalskningar, och det finns många, menar Antonia.

Se upp ni som tänker besöka Kina i samband med OS i Peking 2008, uppmanar hon. Antonia har själv gått in irepublikägda butiker där man med intyg försökt sälja nytillverkade kopior som gamla. Man kan helt enkelt inte gå in i en vanlig butik och köpa äldre porslin utan en kunnig guide, helst en samlare som använder sig av sina kontakter och vet att undvika kopior. Men håller man sig till föremål i vettiga prisklasser kan man köpa det man tycker om, då kanske man kommer hem och får ett bättre pris än man gett i Kina, det är fullt möjligt.

Matservis i kompaniporslin Det här kanske kan bli grundplåten till en udda matservis i kompaniporslin. De tre tallrikarna från Qingdynastin och 1700-talet klubbades för 1 500 kr på Lilla Bukowskis.

Ett tränat ögaupptäcker lätt en färsk kopia. Jag brukar titta på fotringen på nya föremål, berättar Antonia, denkan vara sträv och saknafinish och färg. Nytt porslin är betydligt tyngre än det gamla. Och tänk på att gamla föremål under årens lopp har fått ett nätverk av slitage. Använd ett förstoringsglas för att säkert upptäckaslitaget. Kopior är dåligt målade, utan säkerhet och flyt. Se efter om det ?nns infärgat smuts som inte går att tvätta bort. Färgskalan är gräll på kopior. Det underglasyrblå måleriet är ytligt, medan det ännu på 1700-talet ligger djupt under glasyren.Underglasyrblå färg från 1800-talet har en aning lilablå nyans. Det kan vara svårt att skilja på olika tiders kopior, däremot lätt att upptäcka nyakopior.
Text: Björn Larsson

Prova 3 nr av Antikvärlden för 99 kr!

Fyll i formuläret nedan för att beställa en prenumeration på Antikvärlden.
*Namn: 
*Adress: 
*Postadress: 
*Telefon: 
*Din E-post:  


Just nu 1131 objekt

 
Annons Pil ner



Annons Pil upp